Corruptie en documentenfraude

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In deze COI Focus bestudeert Cedoca de prevalentie van corruptie en documentenfraude in Afghanistan. Dit rapport is een actualisering van de COI Focus Afghanistan Corruptie en documentenfraude van 14 januari 2021 (update). Dit document bevat de nieuwe ontwikkelingen sinds januari 2021 en spitst zich toe op de huidige situatie. Op die manier bespreekt dit rapport de overgang van de Republiek Afghanistan naar het door de Taliban uitgeroepen Islamitisch Emiraat Afghanistan na hun machtsovername in augustus 2021. Cedoca sloot het onderzoek af op 23 augustus 2024.

Uit de geraadpleegde bronnen blijkt dat Afghanistan vóór de machtsovername door de Taliban zeer corrupt was. Ook na de machtsovername schatten betrouwbare bronnen Afghanistan nog altijd als heel corrupt in, al spreken verschillende bronnen wel van een verbetering op sommige vlakken, bijvoorbeeld op vlak van douane en inkomstenheffing.

Volgens de geraadpleegde bronnen zijn Afghaanse documenten over het algemeen weinig betrouwbaar. Bronnen berichten zowel over feitelijke vervalsingen als over echte documenten met een onjuiste inhoud die verkregen kunnen worden via nepotisme en corruptie. Alle mogelijke soorten Afghaanse documenten kunnen vervalst worden. Uit de geraadpleegde bronnen blijkt dat er ook na de machtsovername bericht wordt over corruptie en fraude wat betreft het verkrijgen van identiteits-en overheidsdocumenten. Verschillende bronnen maken melding van een wijdverspreide cultuur van corruptie. Identiteits- en overheidsdocumenten worden nog veelal via dezelfde processen uitgegeven als onder de Republiek. Het grootste verschil zijn de langere wachttijden en de hogere kosten. Onder de Republiek werden er maatregelen ingevoerd om fraude met documenten tegen te gaan (zoals het gebruik van machineleesbare paspoorten, het gebruik van biometrische gegevens bij de e-taskara en het bestaan van verschillende databases). Desondanks blijft fraude mogelijk en is het in Afghanistan relatief eenvoudig om documenten te bekomen die incorrecte informatie bevatten. Bij overheidsdocumenten zoals de papieren taskara, de e-taskara en het paspoort blijven meldingen van corruptie en fraude een veelvoorkomend gegeven. Ook inzake dreigbrieven van de Taliban, documenten uitgegeven door de voormalige veiligheidsdiensten en overige documenten komt uit berichtgeving naar voor dat corruptie en vervalsingen voorkomen. Veel van de Afghanen die naar Europa komen doen dit met de hulp van smokkelnetwerken die in sommige gevallen valse documenten voorzien.

Politique de traitement

Au cours des décennies précédentes, les conditions générales de sécurité en Afghanistan étaient en grande partie déterminées par un conflit armé interne de longue durée, en raison duquel un grand nombre de personnes ont été déplacées à l’intérieur du pays ou se sont réfugiées à l’étranger. Après de nombreuses années de conflit opposant les autorités nationales, leurs forces de l’ordre et les troupes étrangères aux groupes d’insurgés, comme l’ISKP et les talibans, ces derniers ont repris le pouvoir en août 2021.

La fin des combats entre les autorités et les talibans s’est accompagnée d’une forte diminution des violences liées au conflit et d’une baisse significative du nombre de victimes civiles. Afin d’évaluer le besoin de protection internationale, le commissaire général tient compte du fait que le contrôle exercé par les talibans sur tout le territoire afghan a un impact non négligeable sur la situation en matière de droits de l’homme dans le pays et sur le risque couru par de nombreux Afghans en cas de retour.

À la suite de la prise de pouvoir par les talibans, le commissaire général avait annoncé une suspension partielle des décisions. Entre le 15 août 2021 et le 1er mars 2022, aucune décision négative n’a été prise concernant les demandeurs afghans. L’on a cependant toujours pu établir qu’il existait manifestement un besoin de protection pour un très grand nombre de personnes. Dès lors, des décisions positives, de reconnaissance du statut de réfugié, ont encore été prises durant cette période. Cela a été le cas de beaucoup de personnes qui avaient été évacuées de Kaboul.

Début mars 2022, il a été mis un terme à cette suspension. Depuis lors, le CGRA prend à nouveau des décisions dans le cadre de tous les dossiers.

Le CGRA a comme mission d’examiner individuellement pour tous les demandeurs d’une protection internationale s’il existe un besoin de protection. Il le fait sur la base des définitions du réfugié et de la protection subsidiaire établies par la loi et les conventions internationales. La mission du CGRA n’est pas de procéder à une évaluation « politique » d’un régime et d’octroyer un statut de protection sur cette base.

Land: 
Afghanistan