In a ‘Country Focus’ report, EASO aims to provide information focusing on ‘selected topics’ of particular relevance for international protection status determination (Refugee Status and Subsidiary Protection) for Gambian applicants. It is not meant to be a general description of the human rights situation in the country, nor a comprehensive overview of all topics at stake in international protection status determination.
This country focus is largely based on academic publications relating to The Gambia. Research work from various fields such as anthropology and politics, as well as handbooks and overviews, are the most important sources of information for the General information and State structure and politics sections.
The drafting of this report was finalised in 27 July 2017. Any event taking place after this date is not included in this report. The exceptions to this cut-off date were made during the peer-reviewing process completed on 30 November 2017, and are clearly identified in Bibliography.
This report was drafted by the Country of Origin Information (COI) unit of the State Secretariat for Migration (SEM, Switzerland) and provides a summary of the SEM’s findings on selected topics regarding The Gambia.
The following national asylum and migration departments have reviewed the report:
Belgium, Cedoca - Documentation and Research centre, Office of the Commissioner General for Refugees and Stateless persons
Norway - Landinfo
The Netherlands – Office for Country Information and Language Analysis, Immigration and Naturalisation Service
David Perfect, Visiting Professor at the University of Chester-UK, researcher on The Gambia’s politics and history since the 1980s, and author of numerous publications on the country -, reviewed this report.
This report was written according to the EASO COI Report Methodology.
Politique de traitement
La politique définie par le commissaire général se fonde sur une analyse approfondie d’informations récentes et détaillées sur la situation générale dans le pays. Ces informations ont été recueillies de manière professionnelle auprès de diverses sources objectives, dont le Bureau européen d’appui en matière d’asile, le Haut-Commissariat aux réfugiés des Nations unies, des organisations internationales de défense des droits de l’homme, des organisations non gouvernementales, ainsi que la littérature spécialisée et les médias. Pour définir sa politique, le commissaire général ne se fonde donc pas exclusivement sur les COI Focus publiés sur le site du CGRA, qui ne traitent que de certains aspects particuliers de la situation du pays. Le fait qu’un COI Focus date d’un certain temps déjà ne signifie donc pas que la politique menée par le commissaire général ne soit plus d’actualité.
Pour examiner une demande d’asile, le commissaire général tient non seulement compte de la situation objective dans le pays d’origine à la date de la décision mais également de la situation individuelle et des circonstances personnelles du demandeur. Chaque demande d’asile est examinée au cas par cas. Le demandeur d’asile doit montrer de manière suffisamment concrète qu’il éprouve une crainte fondée de persécution ou court un risque réel d’atteintes graves. Il ne peut donc se contenter de renvoyer à la situation générale dans son pays mais doit également présenter des faits concrets et crédibles le concernant personnellement.
Pour ce pays, il n’y a pas une note de politique de traitement disponible sur le site web.