EASO Country of Origin Information Report. Actors of Protection

Français

This report provides information on elements and indicators that may help assessing the availability of state protection in Nigeria.

Chapter 1 provides a general introduction to Nigeria.

Chapter 2 provides information on the Nigerian Constitution and on the state’s structure.

Chapters 3 to 9 identify the relevant state actors of protection in Nigeria:

• Nigerian Police Force;

• Nigerian Armed Forces;

• Department of Public Prosecution;

• Courts;

• National Human Rights Commission;

• Public Complaints Commission – The Nigerian Ombudsman;

• National Agency for the Prohibition of Trafficking in Persons (NAPTIP).

 

This report was drafted by Czech Republic, Department for Asylum and Migration Policy, International and European Affairs Unit.

The following national asylum and migration department reviewed this report:

The Netherlands, Immigration and Naturalisation Service, Office for Country Information and Language Analysis (OCILA)

The following external expert reviewed this report:

Stella Amadi Odiase, Lawyer and International Development Practitioner

The following organisation reviewed the report:

ACCORD – Austrian Centre for Country of Origin and Asylum Research and Documentation

The drafting of this report (including reviewing) was finalised on 5 October 2018. Any event taking place after this date is not included in this report.

This report was written according to the EASO COI Report Methodology.

Politique de traitement

La politique définie par le commissaire général se fonde sur une analyse approfondie d’informations récentes et détaillées sur la situation générale dans le pays. Ces informations ont été recueillies de manière professionnelle auprès de diverses sources objectives, dont le Bureau européen d’appui en matière d’asile, le Haut-Commissariat aux réfugiés des Nations unies, des organisations internationales de défense des droits de l’homme, des organisations non gouvernementales, ainsi que la littérature spécialisée et les médias. Pour définir sa politique, le commissaire général ne se fonde donc pas exclusivement sur les COI Focus publiés sur le site du CGRA, qui ne traitent que de certains aspects particuliers de la situation du pays. Le fait qu’un COI Focus date d’un certain temps déjà ne signifie donc pas que la politique menée par le commissaire général ne soit plus d’actualité.

 

Pour examiner une demande d’asile, le commissaire général tient non seulement compte de la situation objective dans le pays d’origine à la date de la décision mais également de la situation individuelle et des circonstances personnelles du demandeur. Chaque demande d’asile est examinée au cas par cas. Le demandeur d’asile doit montrer de manière suffisamment concrète qu’il éprouve une crainte fondée de persécution ou court un risque réel d’atteintes graves. Il ne peut donc se contenter de renvoyer à la situation générale dans son pays mais doit également présenter des faits concrets et crédibles le concernant personnellement.

Pour ce pays, il n’y a pas une note de politique de traitement disponible sur le site web.

Land: 
Nigéria