EASO Meeting Report. Practical Cooperation Meeting. 12-13 June 2017

Français

On 12 and 13 June 2017, EASO organised a Practical Cooperation meeting on Nigeria in Rome, in the framework of EASO’s Operating Plan in Italy.

The meeting report compiles information presented by key speakers during plenary sessions and subsequent questions and answers related to country of origin information. The different chapters of the report provide literal transcripts, rather than summaries or syntheses.

The external speakers validated the information in this report as of August 2017 and have given their consent to be quoted publicly from this report.

EASO invited the following guest speakers:

Anna Giustiniani, project Manager, IOM Italy

David Pratten, Associate Professor in the Social Anthropology of Africa; Fellow of St Antony’s College, University of Oxford

European Commission - Office of the EU Anti-Trafficking Coordinator

Luisa Inversini, President of the Territorial Commission for International Protection – Milan

Megan Turnbull, Visiting Assistant Professor, PhD, Department of Political Science, Skidmore College

Olumide Femi Makanjuola, Executive Director, TIERs - The Initiative for Equal Rights, Nigeria

Sine Plambech, Anthropologist, PhD, Danish Institute for International Studies

Stella Amadi Odiase, Lawyer and International Development Practitioner, Nigeria

Stephane Jaquemet, UNHCR’s Regional Representative for Southern Europe

UNHCR RSD unit

 

Politique de traitement

La politique définie par le commissaire général se fonde sur une analyse approfondie d’informations récentes et détaillées sur la situation générale dans le pays. Ces informations ont été recueillies de manière professionnelle auprès de diverses sources objectives, dont le Bureau européen d’appui en matière d’asile, le Haut-Commissariat aux réfugiés des Nations unies, des organisations internationales de défense des droits de l’homme, des organisations non gouvernementales, ainsi que la littérature spécialisée et les médias. Pour définir sa politique, le commissaire général ne se fonde donc pas exclusivement sur les COI Focus publiés sur le site du CGRA, qui ne traitent que de certains aspects particuliers de la situation du pays. Le fait qu’un COI Focus date d’un certain temps déjà ne signifie donc pas que la politique menée par le commissaire général ne soit plus d’actualité.

Pour examiner une demande d’asile, le commissaire général tient non seulement compte de la situation objective dans le pays d’origine à la date de la décision mais également de la situation individuelle et des circonstances personnelles du demandeur. Chaque demande d’asile est examinée au cas par cas. Le demandeur d’asile doit montrer de manière suffisamment concrète qu’il éprouve une crainte fondée de persécution ou court un risque réel d’atteintes graves. Il ne peut donc se contenter de renvoyer à la situation générale dans son pays mais doit également présenter des faits concrets et crédibles le concernant personnellement.

Pour ce pays, il n’y a pas une note de politique de traitement disponible sur le site web.

Land: 
Nigéria