The purpose of this report on Bangladesh is to provide relevant information in view of the assessment of international protection, including refugee status and subsidiary protection. This report intends to capture a selection of the main issues relevant to international protection in the assessment of claims from Bangladeshi nationals.
The reference period of this report is 1 January 2022–15 May 2024. Events taking place after the reference period have not been included.
The first two chapters of this report offer general background information on Bangladesh, aiming to provide contextual understanding on the country’s geography and demography, as well as the state structure and general human rights issues. This is followed by a chapter outlining the functionality of the justice and security sector, and its capacity to handle certain types of crime – including trafficking in human beings, illegal money lending, violence against women, and land disputes. These subchapters should be read in conjunction with the chapters covering the general capacity and integrity of the police, the prosecution service and the courts. The chapter on the justice and security sector also contains information on informal and semi-informal mechanisms for conflict-resolution. The final chapter covers the situation of select groups and profiles of interest for this report.
This report was written by the Country of Origin Information (COI) sector of the EUAA.
The following national asylum and migration departments reviewed this report:
- France, Office for the Protection of Refugees and Stateless Persons (OFPRA), Information, Documentation and Research Division (DIDR);
- Germany, Federal Office for Migration and Refugees (BAMF), Country Analysis;
- Hungary, National Directorate-General for Aliens Policing;
- Norway, Landinfo, the Norwegian Country of Origin Information Centre;
- The Netherlands, Ministry of Justice and Security, Office for Country Information and Language Analysis (OCILA).
This report was written according to the EUAA COI Report Methodology (2023) and the EUAA COI Writing and Referencing Style Guide (2023).
Politique de traitement
La politique définie par le commissaire général se fonde sur une analyse approfondie d’informations récentes et détaillées sur la situation générale dans le pays. Ces informations ont été recueillies de manière professionnelle auprès de diverses sources objectives, dont l’Agence de l’Union européenne pour l’asile (AUEA), le Haut-Commissariat aux réfugiés des Nations unies (HCR), des organisations internationales de défense des droits de l’homme, des organisations non gouvernementales, ainsi que la littérature spécialisée et les médias. Pour définir sa politique, le commissaire général ne se fonde donc pas exclusivement sur les COI Focus publiés sur le site du CGRA, qui ne traitent que de certains aspects particuliers de la situation du pays. Le fait qu’un COI Focus date d’un certain temps déjà ne signifie donc pas que la politique menée par le commissaire général ne soit plus d’actualité.
Pour examiner une demande d’asile, le commissaire général tient non seulement compte de la situation objective dans le pays d’origine à la date de la décision mais également de la situation individuelle et des circonstances personnelles du demandeur. Chaque demande d’asile est examinée au cas par cas. Le demandeur d’asile doit montrer de manière suffisamment concrète qu’il éprouve une crainte fondée de persécution ou court un risque réel d’atteintes graves. Il ne peut donc se contenter de renvoyer à la situation générale dans son pays mais doit également présenter des faits concrets et crédibles le concernant personnellement.
Pour ce pays, il n’y a pas une note de politique de traitement disponible sur le site Internet du CGRA.