EUAA COI Report. Female Genital Mutilation/Cutting in Mali

Français

The purpose of the report Female Genital Mutilation/Cutting in Mali is to provide relevant context information in view of the assessment of international protection status determination, including refugee status and subsidiary protection.

The report provides background information and mapping of FGM/C practices and trends at national and regional level in Mali. While relying on the last Demographic and Health Survey (DHS) in 2018, as a starting point, the report complements, contrasts and/or corroborates it with more recent studies and research carried out and published mostly in the period 2017-2022.

The report provides details on the legal and policy framework, national statistics, trends and prevalence of the practice, societal attitudes and drivers of FGM/C and information on FGM/C performers as well as types of FGM/C. Finally, the report looks into the role of national and international organisations and NGOs, as well as into consequences and treatment of women not undergoing FGM/C.

The reference period is from 2017 to April 2022.

The drafting of this report was finalised on 2 May 2022. Some additional information was added during the finalisation phase in response to feedback received during the quality control process, until 19 May 2022.Any event taking place after this date is not included in this report.

This report was written by the Country of Origin Information (COI) Sector of the EUAA. The following departments and organisations have reviewed the report, together with EUAA:

- France, Office for the Protection of Refugees and Stateless persons (OFPRA), Information, Documentation and Research Division (DIDR);

- Switzerland, State Secretariat for Migration (SEM), Division Analysis and Services;

- The Netherlands, Immigration and Naturalisation Service, Office for Country Information and Language Analysis (OCILA).

This report was written according to the EUAA COI Report Methodology (2019).

Politique de traitement

La politique définie par le commissaire général se fonde sur une analyse approfondie d’informations récentes et détaillées sur la situation générale dans le pays. Ces informations ont été recueillies de manière professionnelle auprès de diverses sources objectives, dont le Bureau européen d’appui en matière d’asile, le Haut-Commissariat aux réfugiés des Nations unies, des organisations internationales de défense des droits de l’homme, des organisations non gouvernementales, ainsi que la littérature spécialisée et les médias. Pour définir sa politique, le commissaire général ne se fonde donc pas exclusivement sur les COI Focus publiés sur le site du CGRA, qui ne traitent que de certains aspects particuliers de la situation du pays. Le fait qu’un COI Focus date d’un certain temps déjà ne signifie donc pas que la politique menée par le commissaire général ne soit plus d’actualité.

Pour examiner une demande d’asile, le commissaire général tient non seulement compte de la situation objective dans le pays d’origine à la date de la décision mais également de la situation individuelle et des circonstances personnelles du demandeur. Chaque demande d’asile est examinée au cas par cas. Le demandeur d’asile doit montrer de manière suffisamment concrète qu’il éprouve une crainte fondée de persécution ou court un risque réel d’atteintes graves. Il ne peut donc se contenter de renvoyer à la situation générale dans son pays mais doit également présenter des faits concrets et crédibles le concernant personnellement.

Pour ce pays, il n’y a pas une note de politique de traitement disponible sur le site Internet du CGRA.

Land: 
Mali