The purpose of this report is to provide information regarding military service in the Russian Federation for international protection status determination, including refugee status and subsidiary protection, and in particular for EUAA Country Guidance on the Russian Federation.
The report focuses on military service in the Russian Federation after Russia’s invasion in Ukraine on 24 February 2022. It describes ‘military service’ in a broad sense: as one –year obligatory military service, professional army contract service, military service under the ‘partial’ mobilisation — an exceptional event announced by the Russian president the first time since the end of the World War II, as well as contract service and military use of volunteer battalions, mercenaries, and prison convicts in hostilities. The report outlines conditions of recruitment and focuses on deployment of each group to Ukraine. For conscripts — young men aged 18-27 participating in obligatory military service — and people mobilised under the mobilisation order, the topics of exemption and deferrals from military service are particularly addressed. The report also covers military service in the Republic of Chechnya and instances of violations of humanitarian and human rights law by Russian military forces in Ukraine.
The reference period of the report is 24 February 2022 – 15 November 2022. Some important events up to 30 November were included during the finalisation of the report.
This report was written by the EUAA COI Sector together with the following national asylum and migration departments:
- Germany, Federal Office for Migration and Refugees (BAMF), Country Analysis;
- France, Office for the Protection of Refugees and Stateless Persons (OFPRA), Information, Documentation and Research Unit (DIDR).
The following departments and organisations have reviewed the report, together with EUAA:
- Sweden, Swedish Migration Agency, Country of Origin Information, Section for Information Analysis;
- The Netherlands, Ministry of Foreign Affairs;
- The Netherlands, Office for Country Information and Language Analysis, Ministry of Justice (OCILA).
The report was drafted and reviewed in line with the EUAA COI Report Methodology (2019) and the EUAA COI Writing and Referencing Style Guide (2019).
Politique de traitement
La politique définie par le commissaire général se fonde sur une analyse approfondie d’informations récentes et détaillées sur la situation générale dans le pays. Ces informations ont été recueillies de manière professionnelle auprès de diverses sources objectives, dont l’Agence de l’Union européenne pour l’asile (EUAA), le Haut-Commissariat aux réfugiés des Nations unies (HCR), des organisations internationales de défense des droits de l’homme, des organisations non gouvernementales, ainsi que la littérature spécialisée et les médias. Pour définir sa politique, le commissaire général ne se fonde donc pas exclusivement sur les COI Focus publiés sur le site du CGRA, qui ne traitent que de certains aspects particuliers de la situation du pays. Le fait qu’un COI Focus date d’un certain temps déjà ne signifie donc pas que la politique menée par le commissaire général ne soit plus d’actualité.
Pour examiner une demande d’asile, le commissaire général tient non seulement compte de la situation objective dans le pays d’origine à la date de la décision mais également de la situation individuelle et des circonstances personnelles du demandeur. Chaque demande d’asile est examinée au cas par cas. Le demandeur d’asile doit montrer de manière suffisamment concrète qu’il éprouve une crainte fondée de persécution ou court un risque réel d’atteintes graves. Il ne peut donc se contenter de renvoyer à la situation générale dans son pays mais doit également présenter des faits concrets et crédibles le concernant personnellement.
Pour ce pays, il n’y a pas une note de politique de traitement disponible sur le site Internet du CGRA.