EUAA COI Report. Situation of Afghan refugees

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This report describes the situation of Afghan refugees in Iran. Afghans living in Iran can be broadly divided into four main groups: Amayesh cardholders, Afghan passport holders with Iranian visas, undocumented Afghan refugees and Afghans registered during headcount exercises. Sometimes the sources do not differentiate between the four categories. Where possible the situation for each main group is described. The main focus of this report lies on the Afghan refugees and not the Afghan passport holders with Iranian visa.

Split into five chapters, this report describes the presence of Afghan refugees in Iran, examines their legal status, their treatment by the Iranian society and the state, cross border movements and their socio-economic situation in the country.

The reference period for this report is 11 October 2020 until 21 October 2022. The drafting period finished on 21 October 2022, and additional information was added to the report as a result of the quality review process during the review implementation up until 24 November 2022.

EUAA would like to acknowledge ACCORD, the Austrian Centre for Country of Origin and Asylum Research and Documentation, as the drafter of this report.

The following national asylum and migration departments together with EUAA reviewed this report:

- Greece, Asylum Processes and Training Department, Greek Asylum Service, Ministry of Migration and Asylum;

- Denmark, Danish Immigration Service.

This report was written according to the EASO COI Report Methodology (2019).

Politique de traitement

La politique définie par le commissaire général se fonde sur une analyse approfondie d’informations récentes et détaillées sur la situation générale dans le pays. Ces informations ont été recueillies de manière professionnelle auprès de diverses sources objectives, dont l’Agence de l’Union européenne pour l’asile (EUAA), le Haut-Commissariat aux réfugiés des Nations unies (HCR), des organisations internationales de défense des droits de l’homme, des organisations non gouvernementales, ainsi que la littérature spécialisée et les médias. Pour définir sa politique, le commissaire général ne se fonde donc pas exclusivement sur les COI Focus publiés sur le site du CGRA, qui ne traitent que de certains aspects particuliers de la situation du pays. Le fait qu’un COI Focus date d’un certain temps déjà ne signifie donc pas que la politique menée par le commissaire général ne soit plus d’actualité.

Pour examiner une demande d’asile, le commissaire général tient non seulement compte de la situation objective dans le pays d’origine à la date de la décision mais également de la situation individuelle et des circonstances personnelles du demandeur. Chaque demande d’asile est examinée au cas par cas. Le demandeur d’asile doit montrer de manière suffisamment concrète qu’il éprouve une crainte fondée de persécution ou court un risque réel d’atteintes graves. Il ne peut donc se contenter de renvoyer à la situation générale dans son pays mais doit également présenter des faits concrets et crédibles le concernant personnellement.

Pour ce pays, il n’y a pas une note de politique de traitement disponible sur le site Internet du CGRA.

Land: 
Iran